Crucial Systems & Services a organizat la finele săptămânii trecute cel mai important eveniment IT din Dobrogea: Rock IT Fest. Mihai Moldoveanu, director tehnic Crucial Systems & Services, a explicat pentru RealNews.ro, în cadrul unui interviu, faptul că „acest eveniment reprezintă cea mai mare manifestare de profil din Sud Estul României“.

Mai mult, tot în cadrul acestui interviu, Mihai Moldoveanu a mai spus, printre altele, care sunt tendințele anului 2019 în industria IT&C, care au fost principalele vedete IT prezente la acest festival și cum operează virusul Scranos (o ameninţare informatică ce compromite conturile deschise pe retelele de socializare și extrage parole şi informaţiile bancare ale utilizatorilor). La fel de important, Mihai Moldoveanu, director tehnic Crucial Systems & Services, a vorbit și despre șansele reale ale tinerilor de a se integra în cadrul companiilor sau compartimentelor de IT&C din zona Dobrogea.

Ce este ROCK IT FEST 2019?

„Rock IT Fest 2019“ a fost al treilea festival al soluțiilor inovatoare IT sub umbrela ETIC (Evenimente de Tehnologie Informatică Crucial). Totul a plecat de la o acumulare de competențe ce a culminat cu alinierea la dinamica industriei IT&C prin sintagma „Come on, let’s rock it”.

Până în prezent, cel puțin, acest eveniment organizat de Crucial Systems & Services reprezintă cea mai mare manifestare de profil din Sud Estul României.

Crucial Systems & Services este prezent pe piața din România ca un integrator de soluții IT&C de mai bine de 21 de ani.

Evenimentul a fost adresat departamentelor de IT și management ale operatorilor economici publici și privati, precum și reprezentanților de profil din instituțiile publice. Astfel, am prezentat într-un format dinamic noile soluții informatice și tendințele din anul 2019, îmbinând inovația din industia IT cu spiritul, versatilitatea și tradiția culturală a fenomenului rock.

Care au fost principalele vedete IT prezente la acest festival?

Analizând agenda „Rock IT Fest 2019“, principalele trupe prezente pe scenă au fost: Palo Alto Networks, Fujitsu, DELL Technologies, Kaspersky Lab, Brother, Epson, ESET, Bitdefender, Kyocera, Newline, Microsoft, SonicWall, Symantec, Thycotic, MailStore, Manage Engine. Toate aceste capete de afiș au fost susținute pentru a avea asigurat impactul dorit de echipa de suport Crucial Systems împreună cu Exclusiv Auto, Yuka, Crama Histria și SkinExpert.

Dacă tot ați amintit de tendințele anului 2019 în industria IT&C, care ar fi aceste tendințe?

În ceea ce privește anul 2019 și perioada imediat următoare, am putea scoate în evidență, fără a le ordona în funcție de importanța lor și de impact, câteva din tendințele de evoluție digitală, cum ar fi:

–        Serviciile IT&C vor fi concentrate pe consum pentru câștig: Managerii sunt stimulați să creeze flexibiltate și eficiență în ceea ce privește volumul lor de lucru și trebuie să dețină capacitatea de a scala rapid resursele pe baza cerințelor afacerii. Prin componența „Software-as-a-Service“ într-o dinamică permanentă, companiile vor deveni tot mai performante în alegerea de servicii IT potrivite nevoilor lor. IT&CaaS asigură scalabilitate, tehnologie de ultimă oră, versatilitate sporită și etape de achiziții scurte.

–        Partea executivă a companiilor va alege digitalizarea totală: S-a observat în ultimii ani o dorință majoră din partea clienților și, de ce nu, și a angajaților, de a beneficia de transformarea digitală. Până acum, sarcina era delegată structurilor de IT, HR sau Marketing din organizații și astfel se dilua. CEO-ul va fi nevoit să preia, începand cu 2019, acest task de dezvoltare digitală. Va trebui să reprezinte o prioritate în evoluția către digitalizarea totală, recalificarea angajaților și caracterul critic al reconstruirii culturilor organizaționale ce sunt în permanentă schimbare.

–        Analiza datelor (DA), inteligența artificială (AI) și machine learning: Este clar dovedit că datele folositoare reprezintă baza obligatorie pentru ca firmele să poată lua decizii optime cu privire la servicii, produse, personal, direcții de dezvoltare, etc. În principiu, conform unor analize recente, a rezultat faptul că peste 90% din datele vehiculate la nivel global au fost structurate în ultimii ani. Cercetarea ne relevă, de asemenea, faptul că doar 1% din date sunt folosite în mod eficient. Astfel, vor fi necesare seturi de măsuri ce trebuie luate de către organizații pentru a fructifica în mod real datele pe care le creează și analizează. Puterea de procesare îmbunătățită poate spori creșterea capabilitatilor de „machine learning” și AI, astfel încât până la finele anului 2020 procentul de 1% ar trebui să depășească 3%. Procentul de 2% poate părea o cifra mică, dar reprezintă o crește semnificativă a gradului de utilizare a datelor.

–        GDPR: Până la finalul anului 2018 și tendința se păstrează și în continuare, un procent semnificativ de companii din România nu au reușit să alinieze cerințelor GDPR, reglementare ce urmărește să ofere publicului din mediu digital o protecție sigură a datelor. Aceasta va însemna în 2019-2020 că publicul informat va începe să realizeze care companii au grijă cu adevărat de protecția datelor lor. GDPR reprezintă începutul unei direcții globale, ce va responsabiliza companiile vis-a-vis de modul în care tratează confidențialitatea și datele personale. Această direcție de dezvoltare va constitui cel puțin un avertisment adresat firmelor ce trebuie să găsescă instumente mai eficiente pentru a consolida în mod real relațiile cu publicul, pentru a împiedica folosirea de cele mai multe ori abuzivă a datelor personale, invocând nevoile marketingului și a vânzărilor.

–        Edge Computing & Devices: În ultimul timp, cele trei curente de dezvoltare au gravitat în jurul IoT, inteligența artificială (AI) și Machine Learning.

Dinamica tehnologiilor enumerate mai sus vine la pachet cu creșterea volumului de date colectate. Principala problemă ce trebuie rezolvată va fi  evitarea pierderii valorii datelor în situațiile în care acestea nu pot fi analizate suficient de repede. Acestă provocare poate fi depășită prin mutarea procesării de la servere spre dispozitive de tip Edge Device care colectează datele prin procesul numit Edge Computing. Astfel, analizele și datele nu vor fi doar pentru prelucrate, uneori fără a mai avea valoare, ci vor fi procesate în timp real.

–        Chatbots: Anul 2019 va reprezenta o continuare a pașilor făcuți în modalitate de procesare a limbajului natural și analiza sentimentelor.

Interfețele de comunicare ce ajută indivizii și companiile să aibă conversații cu succes vor fi utilizati pentru a reproduce interacțiunile cu utilizatorii, pentru a sprijini procesele de business, pentru a obține informații de la grupuri mai mici sau mai mari, sau vor fi utilizați pe post de asistenți personali.

–        Blockchain: Anul 2019 va reprezenta, cu siguranță, o etapă importantă în integrarea blockchain prin realizarea unor forme plug-and-play ușor utilizabile. Blockchain reprezintă pentru lumea financiar-bancară echivalentul lansării internetului pentru industria informației, acum aproximativ două decenii. Este o tehnologie în dezvoltare ce asigură tranzacții securizate, rapide și descentralizate. Deși vor mai trece cel puțin 3-4 ani până să folosim adevăratul potențial și plus valoarea oferită prin blockchain, 2019 reprezintă, cu siguranță, un pas important în acest parcurs.

Referitor la ultima tendință amintită, ce ne puteți spune despre Scranos și atacurile cibernetice?

Atacul cibernetic derulat recent și care a înregistrat o creștere la jumătatea lunii trecute are ca actor principal „virusul Scranos“.

Se pare că România este cea mai afectată ţară din lume de Scranos, o ameninţare informatică care compromite conturile deschise pe rețelele de socializare și extrage parole şi informaţiile bancare ale utilizatorilor. Ca si mecanism, Scranos infectează sistemele informatice prin aplicaţii aparent instalate legal:playere video, drivere si chiar soluţii de securitate, dar și prin intermediul softurilor instalate fără a deține licență. O dată infiltrat în sistemul informatic, Scranos „se ascunde“ cu ajutorul unui driver software şi poate spiona utilizatorul. Poate extrage date ale victimei vehiculate cu ajutorul aplicatiilor de tip browser : Internet Explorer, Microsoft Edge, Google Chrome, Mozilla Firefox, Opera, etc.  De asemenea, poate extarge datele de plată din pagini de internet precum Facebook, Amazon și altele.

Din informațiile furnizate de Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale, prin vocea ministrului, din data de 2 mai 2019 a fost lansat de „Centrul Național de Răspuns la Incidente de Securitate Cibernetică (CERT-RO) un număr unic – 1911, apelabil din toate rețelele, la care vor putea fi raportate incidentele de securitate cibernetică de către persoanele fizice, juridice și instituții publice, oferindu-li-se prin call-center o asistență primară și consiliere pentru diagnosticare și remediere“. Programul acestui call center va fi de luni până vineri, între orele 06.00 și 22.00.

Ce nu este foarte clar: ce servicii sunt oferite la acest număr și aici mă refer în special la nivelul de intervenție ce poate fi realizat de operatorul de call-center în cazul unei victime a unui atac cibernetic. Totodată, nu îmi este clar ce se întâmplă dacă operatorul de call-center nu poate ajuta utilizatorul să remedieze situația generată de un atac. Îl îndrumă către o companie cu expertiză în securitatea informatică? Dacă da, pe ce criteriu de selecție indică acea companie?

Personal, recomand utilizatorilor din zona Dobrogei afectați de un atac cibernetic, precum și celor care doresc să implementeze un sistem de evitare a acestor atacuri să apeleze la expertiza locală în acest sens și compania Crucial Systems vă poate furniza toate elementele necesare protecției datelor.

Ce impact sperați să aibă un asemenea eveniment în zona Dobrogea?

Evenimentele ce se desfășoară sub umbrela ETIC (Evenimente de Tehnologie Informatică Crucial) au ca scop general informarea utilizatorilor finali, operatori economici publici și privati, precum și instituții publice cu privire la noile tehnologii IT&C și a direcțiilor de dezvoltare ale acestora.

În cadrul evenimentelor, se prezintă noile tehnologii informatice și prin interacțiunea dintre specialiștii prezenți cu reprezentanții operatorilor economici și ai instituțiilor, aceștia din urmă pot alege variantele optime pentru ca entitățile pe care le reprezintă să poată face față noile cerințe digitale.

Oferim astfel accesul la tehnologie într-o zonă, și aici mă refer la Dobrogea, în care companiile sunt în general reticente în a face investiții sau a lansa cheltuieli în domeniul informatic.

Din păcate, zona Dobrogea nu are un grad mare de absorbție a tehnologiilor digitale în special din cauza faptului că nu au fost investiții în capacități de producție locale, precum și în sfera serviciilor, cu excepția celor sezoniere de tip HORECA. Deși porturile de la Marea Neagră ar trebui să reprezinte un teren propice integrării de tehnologie digitală nouă, acest lucru este diminuat de problemele cu care se confruntă companiile ce operează în aceste porturi.

Aspectele scoase în evidență mai sus sunt dublate și de faptul că toate entitățile importante cum ar fi bănci, companii de utilități, capacități de producție energetice și din industria petrolieră au sediile centrale și de decizie în afara Dobrogei, iar direcțiile de dezvoltare și achiziție sunt operate tot centralizat.

Prin comparație, deși pentru zona Dobrogea „Rock IT Fest“ cel mai important eveniment IT&C ce adună puțin peste 100 de participanți, în Timișoara are loc anual un eveniment similar ce beneficiază de prezența a peste 1000 participanți, în special datorită potențialului economic și deschiderii spre investiții a zonei de Vest a României.

Revenind la esența întrebării, rolul principal al evenimentului, pentru zona Dobrogea, este cel de informare și conștientizare a noutăților din domeniul IT, lăsând la alegerea utilizatorilor soluțiile informatice pe care le vor alege.

La final, pentru a putea face o proiectie către viitor, ce părere aveți despre șansele tinerilor de a se integra în cadrul companiilor sau compartimentelor de IT&C din zona Dobrogea?

Dupa cum am amintit și mai sus, în zona Dobrogea nu există Greenfield-uri în exploatare, dezvoltare și din câte știu eu nici măcar în plan pe termen scurt-mediu.

Pe de altă parte, în zonă există instituții de învățământ mediu și superior care furnizează anual absolvenți ai specializărilor din sfera IT&C.

Din păcate, acești absolventi nu pot fi absorbiți decât în mică parte de mediul de afaceri din zonă, din cauza viziunii neactualizate a managerilor din cadrul majorității companiilor și aproape a convingerii acestora că segmentul de IT&C nu este direct productiv.

Absolvenții, ce se gândesc să urmeze cariera în IT&C urmând drumul pentru care s-au pregătit, în general, se împart în două categorii: cei performanți și cei mediocri. Ambele categorii însă nu au pentru început experiență de lucru. Aplicând pentru diverse posturi, ambele categorii se trezesc în situație fie de a cere un venit mare pe care nu îl pot produce în zona Dobrogea, fie sunt puși în fața unor cerințe de specializare ale angajatorilor pe care nu le dețin.

Astfel, o parte din tinerii absolvenți se supraspecilizează și apoi își găsesc posturi în general în Bucuresti și zona de Centru-Vest a României, sau pur și simplu aplică pentru posturi în afara României, în amble cazuri aducând plus valoare în afara Dobrogei.

Tinerii care rămân, și vor să-și urmeze specializările studiate, nu regăsesc, în general, în cadrul companiilor din zonă o satisfacție materială imediat, în special din cauza faptului că ei nu se pot angaja, în marea lor majoritate, decât la companii de IT&C care nu au contracte constante pe perioade lungi de timp din cauza lipsei de perspectivă a dezvoltarilor în zonă, sau se mai pot angaja în segmentul public, în cadrul departamentelor de IT&C. Acolo deși pot beneficia de salarii mai mari, o dată cu majorarea acestora la bugetari, nu prea au perspective de dezvoltare și creștere profesională.

Există și o a treia categorie, a celor care își deschid propriile afaceri însă, în scurt timp, observă că nu își scot cheltuielile dacă se bazează doar pe clienții din zona Dobrogea, decât dacă rămân la stadiul de companie formată dintr-un singur om sau persoană fizică autorizată.

Astfel, deși șansele de integrare în mediul IT&C în zona Dobrogea sunt scăzute, recomand tinerilor absolvenți mai degrabă să se orienteze către companii de IT din zonă decât să facă parte din cadrul departamentelor operatorilor economici nespecializați. Această recomandare se bazează și pe tendința companiilor nespecializate din IT&C de a renunța la propriile departamente și de a externaliza aceste servicii.

Ionuț ZAGONEANU