Magistrații din cadrul Judecătoriei Constanța au luat o decizie în premieră atât pentru învățământ, cât și pentru justiția din Dobrogea. Pe scurt, judecătorii au decis condamnarea unui tânăr pentru comportament de tip bullying.

În concret, inculpatul, un tânăr elev al unui colegiu din Constanța, a fost trimis în judecată prin rechizitoriul nr. 8283/P/2017 al Parchetului de pe lângă Judecătoria Constanţa.

Ca și infracțiune, fapta elevului a fost încadrată ca și „lovire sau alte violențe“, prevăzută de art. 193 alin. (2) C. pen., cu aplicarea art. 113 alin. (2) C. pen.

Dosarul a fos trimis spre competență de soluționare Judecătoriei Constanța, instanță care, în urmă, cu puțin timp a dispus luarea față de inculpat a măsurii educative a asistării zilnice pe o durată de patu luni pentru săvârşirea infracțiunii de lovire sau alte violențe, faptă prev. de art. 193 alin. (2) C. pen., cu aplicarea art. 113 alin. (2) C. pen.

Totodată, instanța a admis în parte acţiunea civilă formulată de partea civilă în contradictoriu cu inculpatul și a dispus obligaea celui din urmă la plata către partea civilă a sumei de 449 lei cu titlu de daune materiale ?i 2.000 de euro (la cursul BNR din ziua plății) cu titlu de daune morale.

Decizia Judecătoriei Constanța a fost contestată la Curtea de Apel Constanța.

Povestea

În actul de sesizare a instanței, procurorii arată că, în urmă cu un an, în timp ce se aflau în timpul orelor, între inculpat și victimă a avut loc un schimb de replici.

După finalizarea orei de curs, cei doi au ieși pe holul instituției, unde inculpatul a apucat de gât victima și l-a lovit cu picioarele în zona genunchilor, persoana vătămată s-a apărat și l-a lovit pe inculpat cu picioarele.

La scurt timp, cei doi s-au potolin, context în care victima a încercat să părăsească zona. În acest moment, din spatele persoanei vătămate a venit inculpatul, care l-a lovit pe coleg cu pumnul în zona urechii, acesta clătinându-se, însă fără a cădea la pământ deoarece a fost susținut un alt tânăr.

Victima a ajuns în atenția medicilor, iar potrivit certificatului medico-legal, emis de Serviciul Județean de Medicină Legală Constanța, persoana vătămată prezenta la data săvârșirii faptei leziuni traumatice (traumatism cranio-auricular (…) mastoidă stângă) care s-au putut produce prin lovire cu sau de corp dur, necesitând 20-25 (douăzeci-douăzecișicinci) de zile de îngrijiri medicale.

Conform referatului de evaluare psihologică, elevul bătut a fost victima unui abuz fizic și emoțional de tip bullying la școală, are stări de anxietate, tulburări de concentrare.

Poliția Română arată că Bullying-ul reprezintă un comportament repetat și intenționat prin care agresorul își rănește, persecută și intimidează victima prin diferite forme:

verbal – țipete, porecle, sarcasm, insulte, jigniri;

fizic – palme, loviri, îmbrânciri, bătăi;

mobbing – agresiune verbală și emoțională a unui grup față de un individ;

relațional – intimidare, denigrare, izolare, manipulare;

Cyberbullying – trimiterea unui mesaj sau a unei imagini pe telefon sau Internet pentru a denigra imaginea unei persoane.

social – excludere, insulte cu privire la statutul social.

Fenomenul bullying are trei caracteristici:

Intenționat – agresorul are ca intenție să rănească pe cineva.

Repetat – aceeași persoană este rănită mereu și mereu.

Dezechilibrul de forţe – agresorul își alege victima care este percepută ca fiind

vulnerabilă, slabă și nu se poate apăra singură.

Fenomenul bullying:

de multe ori începe ca un joc, însă se transformă într-un abuz care poate avea

efecte foarte grave; un joc în care toți jucătorii au ceva de pierdut.

poate avea loc oriunde – la școală, în familie, la locul de muncă.

Cine este implicat în bullying?

Agresorul vrea să fie cel mai cool rănindu-i, intimidându-i sau jignindu-i pe cei

din jurul său. Este temperamental, inflexibil, încrezător și nu îi place să accepte regulile. De cele mai multe ori nu are empatie și chiar se bucură că produce durere celorlalți. Dorește să domine și să-i controleze pe ceilalți, exagerează în situații obișnuite. Agresorul abuzează de putere pentru a-i răni pe ceilalți, deliberat și în mod repetat.

Victima este copleșită de teamă.

Unii elevi sunt predispuși să fie abuzați din cauză că sunt „diferiţi. De cele mai multe ori, victimele agresorilor sunt elevii care au următoarele caracteristici:

supraponderali sau subponderali,

au abilități sociale scăzute,

au puțini prieteni sau nu au prieteni,

sunt săraci sau bogați,

au religie sau rasă diferită,

sunt scunzi sau prea înalți,

au slabe abilități sportive,

sunt inteligenți, talentați,

au dizabilități fizice,

sunt persoane noi din grup,

au părinți divorțați sau sunt pur și simplu „diferiți” de ceilalți.

Ionuț ZAGONEANU